What's new

China Civil Aviation, AVIC (MA600) & COMAC (ARJ21/C919/C929)

C919
005My4boly1h9heb32axkj32bc1jk7wh.jpg
005My4boly1h9heb3sv3mj32bc1jk7wh.jpg
005My4boly1h9heb2i52rj32bc1jknpd.jpg
005My4boly1h9heb5gkdcj32bc1qi1ky.jpg

Via @MinorLogan from Weibo
 

Россия и CR929 – от партнёра по проекту до поставщика комплектующих​

https://aviation21.ru/rossiya-i-cr929-ot-partnyora-po-proektu-do-postavshhika-komplektuyushhix/

28.12.2022, 14:50 218

Проект широкофюзеляжного дальнемагистрального лайнера CR929, который совместно ведут Россия и Китай, продолжает пробуксовывать. В настоящее время идёт эскизное проектирование, при том, что на этот этап конструкторы вышли ещё в 2017/2018 году. Фактически это означает заморозку работ, несмотря на то, что на 2023 год правительство РФ выделило на разработку этого самолёта почти 900 млн рублей, при этом на последующие годы финансирование работ по ШФДМС CR929 не предусматривается.
О том, что сейчас происходит с этим проектом рассказал в интервью ТАСС вице-премьер – глава Минпромторга РФ Денис Мантуров. По его словам, Россия может принять решение перейти из со-разработчика в статус поставщика комплектующих – в первом квартале 2023 года пройдут очередные переговоры с COMAC, по результатам которых будут понятны перспективы и сроки.

«... у наших китайских коллег на сегодняшний день в этом проекте присутствуют заявки на участие от различных производителей компонентов третьих стран. Мы же такой формат для себя не рассматриваем, с учётом сегодняшней ситуации и всех рисков, которые очень хорошо понимаем. Поэтому, чтобы с ними не столкнуться, возможно, примем для себя решение из партнёра в рамках этого проекта перейти в статус поставщика агрегатов, компонентов», – заявил Денис Мантуров.

О том, что в проекте ШФДМС CR929 необходимо стремиться к максимальному импортозамещению и производить большую часть критических агрегатов и самолётных систем своими силами, – России и КНР – глава Минпромторга уже говорил, в том числе и относительно силовой установки для этого самолёта, предлагая китайским партнёрам остановить выбор на перспективном ТРДД ПД-35.
Этот двигатель предлагался для оснащения CR929 ещё в 2017 году как альтернатива ТРДД компании Rolls-Royce. Тогда на одной из встреч по CR929 Денис Мантуров сказал китайским переговорщикам: «Сейчас есть два самолёта, которые поделили мировой рынок, – Airbus и Boeing. Мы создаём альтернативу, вряд ли они обрадуются. Будем на финише создания – вдруг выяснится, что эти большие двигатели по какой-то причине не доехали – найдётся как минимум десять причин для этого». Тогда китайцы с этим согласились.


Однако в последующем с ужесточением антироссийских санкций в отношении гражданской авиации и ограничением или полным прекращением поставок в Россию материалов и комплектующих вопрос импортозамещения по проекту CR929 стал особенно актуальным. В дальнейшем зависимость от зарубежных поставщиков может привести к невозможности серийного выпуска лайнера в типовой конструкции, как это случилось с МС-21 и SSJ100. И придётся интегрировать свои системы в уже сертифицированный самолёт, что повлечёт значительную задержку сроков и рост затрат на разработку лайнера.
Таким образом, вопрос участия в проекте CR929 не снят с повестки дня, как о том казалось из более ранних заявлений чиновников. Критически зависимый от иностранных поставщиков новый китайский пассажирский самолёт С919 сертифицирован, принят в эксплуатацию и скоро начнёт выполнять коммерческие перевозки, что говорит о полной уверенности COMAC в продолжении поставок, и о том, что в корпорации не видят угрозы санкций, несмотря на непростую ситуацию с Тайванем. В конечном итоге, имея богатый опыт работы с западными «партнёрами» и понимая, что подписи под контрактами в любой момент могут быть отозваны по политическим мотивам, российская сторона вполне обосновано может всё же выйти из совместного проекта.

В качестве поставщиков комплектующих ОАК может предложить композитное крыло, маршевую силовую установку, вспомогательную силовую установку, шасси, БРЭО, оборудование кабины пилотов, включая активные боковые ручки, и другие самолётные системы и агрегаты, которые уже разработаны для МС-21 и SSJ-New и в течение следующих года-полтора будут сертифицированы на отечественных самолётах.

Все новости по проекту #CR929

Google translation:


Russia and CR929 – from project partner to component supplier​

28.12.2022, 14:50 218

The project of the CR929 wide-body long-haul airliner, which is jointly led by Russia and China, continues to stall. Currently, preliminary design is underway , despite the fact that the designers reached this stage back in 2017/2018 . In fact, this means a freeze on work, despite the fact that for 2023 the government of the Russian Federation allocated almost 900 million rubles for the development of this aircraft , while funding for the work on the ShFDMS CR929 is not provided for in subsequent years.
What's going on with this project said in an interview TASS Deputy Prime Minister - Head of the Ministry of Industry and Trade of the Russian Federation Denis Manturov. According to him, Russia may decide to move from a co-developer to the status of a supplier of components - in the first quarter of 2023, regular negotiations with COMAC will be held, the results of which will make clear the prospects and deadlines.

“... our Chinese colleagues currently have applications for participation in this project from various manufacturers of components from third countries. We do not consider such a format for ourselves , given the current situation and all the risks that we understand very well. Therefore, in order not to encounter them, we may make a decision for ourselves from a partner within the framework of this project to move into the status of a supplier of units and components,” Denis Manturov said.

The fact that in the ShFDMS CR929 project it is necessary to strive for maximum import substitution and produce most of the critical units and aircraft systems on their own, - Russia and China - the head of the Ministry of Industry and Trade has already spoken , including regarding the power plant for this aircraft, suggesting that Chinese partners stop choice on the promising turbofan PD-35.
This engine was offered to equip the CR929 back in 2017 as an alternative to the Rolls-Royce turbofan. Then at one of the meetings on CR929 Denis Manturov told the Chinese negotiators : “Now there are two aircraft that have divided the world market - Airbus and Boeing. We are creating an alternative, they are unlikely to be happy. We will be at the finish line of creation - it suddenly turns out that for some reason these large engines did not reach - there are at least ten reasons for this. Then the Chinese agreed with this.

However, subsequently, with the tightening of anti-Russian sanctions against civil aviation and the restriction or complete cessation of supplies of materials and components to Russia, the issue of import substitution under the CR929 project became especially relevant. In the future, dependence on foreign suppliers may lead to the impossibility of serial production of the liner in a standard design, as happened with the MS-21 and SSJ100. And you will have to integrate your systems into an already certified aircraft, which will entail a significant delay in terms and an increase in the cost of developing the liner.
Thus, the issue of participation in the CR929 project is not removed from the agenda, as it seemed from earlier statements by officials . Critically dependent on foreign suppliers, the new Chinese passenger aircraft C919 has been certified, put into operation and will soon begin commercial flights, which indicates COMAC's complete confidence in continuing deliveries, and that the corporation does not see the threat of sanctions, despite the difficult situation with Taiwan . Ultimately, having a wealth of experience working with Western "partners" and realizing that signatures on contracts can be withdrawn at any time for political reasons, the Russian side may well justifiably withdraw from the joint project.

As a supplier of components, UAC can offer a composite wing , a main power plant, auxiliary power unit , landing gear , avionics, cockpit equipment, including active side handles , and other aircraft systems and assemblies that have already been developed for the MS-21 and SSJ-New and will be certified on domestic aircraft over the next year and a half.

All news on project #CR929
 

First C919 arrives in Chengdu during its verification flight​

China's C919 large passenger jetliner started the 100-hour verification flight on Sunday. The world's first C919 made its first landing at Chengdu Tianfu International Airport at 1:21 p.m. on Tuesday. The C919, which has "The World's First C919" logo and its own "ID number", is welcomed by a water salute ceremony after it landed at the airport.

 

Back
Top Bottom